::Tabung::

Friday, April 29, 2011

Apasal kau nak study last minute??

Assalammualaikum.



Horray! Akhirnya habis jgk exam yang membuatkan ramai student rasa macam separuh mati bila kena studi balik dari awal topik pembelajaran sampai topik paling last dalam silibus. Alhamdulillah. Bagi yang dah prepare awal-awal tu tak apa la kan, mesti dorang tak sabar-sabar nak ambil exam. Hehe. Tapi yang selalu studi last minute tu macam mana plak??


Macam saya ni, memang suka studi last-last minute. Salah satu sebabnya, saya ni pemalas. Haha. Masa mula-mula masuk sem, memang malas gila nak bukak buku semata-mata nak buat revision. Yang saya tahu, nak enjoy, enjoy dan enjoy. Biasala tu kan. Kadang-kadang kalau lecturer nak buat kuiz pun, saya still malas nak refresh balik apa yang dah saya belajar sebelum ni.


Penyebab seterusnya, feel nak exam tu tak sampai lagi. Saya kena tunggu time betul-betul nak exam baru boleh studi habis-habisan. Tapi nasib baik, kami ada masa 2 minggu untuk studi week. Jadi, masa ni la saya akan studi betul-betul. Kadang-kadang tak sempat pun nak habiskan semua silibus. Tapi still boleh catch up lagi la. Bak kata orang, 'Study smart but don't study hard'. Haha.  Betul ke pepatah ni? huhu.


Sebab ke-3 pulak, jenis manusia macam saya ni agak pelik sikit la. Tapi rasanya ramai yang sama macam saya kot. Saya suka studi last minute ni sebab kalau exam tu melibatkan teori semata-mata tanpa sebarang bentuk pengiraan adalah lebih baik kalau saya studi last minute supaya apa-apa ilmu yang dah saya hafal tu tak hilang. Senang cerita, saya ni cepat lupa. Jadi bila studi last minute, takda la lupa sangat benda yang saya belajar tu. Kalaulah saya studi awal-awal, rasanya 80% ilmu yang saya belajar tu, hilang macam tu je. Mungkin sebab ilmu tu tak disimpan dalam memori primer(kekal). hehe.


Rasanya tu jela sebab-sebab yang terlintas kat kepala otak saya buat masa ni. Pada sesiapa yang selalu studi last minute tu, ce korang kongsi dgn saya 'kenapa korang nak studi last minute?'. Korang rasa, ok ke kalau studi last-last minute ni? Bagi saya sendiri, studi last minute ni tak salah kalau kita pandai nak bahagi-bahagi masa atau buat jadual sepanjang study week tu. Tapi jangan lupa, study last minute ni pun ada keburukannya.


Kalau kita nak result yang bagus dalam exam, lebih baik kita belajar betul-betul. Jangan ikut saya yang suka studi last minute ni. Penat tahu tak! seksa diri je studi last minute. Tidur tak cukup, makan tak sempat, nak update blog pun susah. haha. Tapi nasib baik semuanya dah berakhir. Lega la sikit. Then sekarang ni saya dah start bercuti. Dua bulan pulak tu. haha. Happy-happy!! :D

k babai~

p/s: berdebar nak tengok result sem ni. huhu 

7 comments:

  1. biase la tu...
    study last2 minit bru xlpe... haha

    ReplyDelete
  2. tahniah dah abis exam!!! lps nie kena byk2 doalah kan :)

    ReplyDelete
  3. aida pun,bln 12 mei ni kot kuar result sem ni. huhu.

    ReplyDelete
  4. saya pun suka study last minit sampai tak cukup tidur...masuk exam blur jugak..tak ingat haha... rasanya depend dekat orang kot..kalau memori jenis laju...takde hal

    ReplyDelete
  5. saya selalu study last minit.. apa yg dibaca lebih igt.. study awal2 tak igt apa da ;)

    ReplyDelete
  6. dulu selalu study last minute..tp...abuk pun tara...semue fail..hhhuhuhuhuhuhuhu....

    ReplyDelete
  7. sama2~~ suka study last2 minit gak :)

    ReplyDelete

::Tabung Rumah::