::Tabung::

Friday, February 12, 2010

apa itu gelombang mikro?

APA ITU GELOMBANG MIKRO?
Mikrogelombang merupakan isyarat radio yang mempunyai frekuensi tinggi, dihantar menerusi ruang angkasa lepas. Isyarat ini dipancarkan dengan jitu dalam penghantaran garisan penglihatan dari satu antena ke antena lain. Antena tersebut diletakkan dipuncak bukit, diatas menara atau diatas bangunan yang tinggi. Lazimnya jarak antara antena tersebut ialah 25 hingga 50 batu. Penghantaran adalah lebih pantas dengan mikrogelombang. Frekuensi bagi gelombang mikro adalah diantara 300MHz- 300GHz.

KEBAIKAN GELOMBANG MIKRO
 Frekuansi lebih tinggi memberikan lebarjalur (BW) yang lebih lebar. Dengan itu banyak maklumat dapat dihantar serentak (banyak saluran dapat disediakan)


 Panjang gelombang yang sangat pendek menyababkan antenna mempunyai gandaan yang tinggi serta ruang sinaran yang sempit dapat dihasilkan.

 Frekuansi ang tinggi membolehkan antenna yang digunakan bersaiz kecil.

 Proses perambatan lebih baik.

 Berkebolehan menerima penyiaran dengan baik.

SEJARAH GELOMBANG MIKRO
Kewujudan gelombang elektromagnet telah ditemui oleh James Clerk Maxwell pada tahun 1864 melalui persamaan. Tahun 1888, Heinrich Hertz adalah orang pertama yang mendemonstrasikan kewujudan gelombang elektromagnet dengan membina sebuah alat yang menghasilkan dan mengesan gelombang mikro di kawasan UHF. Pada tahun 1894,JC Bose menunjukkan radio kawalan awam loceng menggunakan gelombang milimeter, dan melakukan kajian ke atas propagasi daripada gelombang mikro. Pada tahun 1943,Zoltán iaitu jurutera Hungary Bay menghantar gelombang radio ultra-pendek ke bulan, Gelombang radio akan terpantul dari bulan dan berfungsi sebagai radar. Ia boleh digunakan untuk mengukur jarak, dan juga untuk mempelajari tentang bulan dan fenomenanya. Penggunaan perkataan ketuhar mula diigunakan pada tahun 1931 secara rasmi buat pertama kalinya.Tetapi penggunaan pertama dari Perkataan ketuhar dalam konteks astronomi berlaku pada tahun 1946 dalam sebuah artikel "Microwave radiasi dari Matahari dan Bulan" oleh Robert Dicke dan Robert Beringer.

2 comments:

::Tabung Rumah::